Όλοι όταν βρισκόμαστε ανάμεσα σε παιδιά το πρώτο πράγμα που κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να επικοινωνήσουμε μαζί τους.
Και ξαφνικά, ενώ τους δίνουμε τον χρόνο που πιστεύουμε ότι χρειάζονται η λεκτική επικοινωνία δεν ¨ έρχεται ποτέ¨. Πρόκειται για παιδιά τα οποία έχουν λόγο αλλά ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ να συνδιαλλαγούν με άλλα πρόσωπα ανεξαρτήτως σχέσης και ηλικίας. Αυτή η σιωπή λοιπόν δεν είναι άλλη από την Επιλεκτική Αλαλία ή Εκλεκτική Αλαλία.
Τι γνωρίζουμε για την Επιλεκτική ή Εκλεκτική Αλαλία;
Η Επιλεκτική Αλαλία είναι μια πολύπλοκη παιδική αγχώδη διαταραχή που χαρακτηρίζεται από την ανικανότητα του παιδιού να μιλήσει και να επικοινωνήσει αποτελεσματικά σε κοινωνικές καταστάσεις. Τα παιδιά αυτά μπορούν να μιλήσουν αλλά επιλέγουν να το κάνουν σε άτομα που νιώθουν ασφάλεια, άνεση και χαλαρότητα.
Ποια τα χαρακτηριστικά της Επιλεκτικής Αλαλίας;
Τα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στις κοινωνικές σχάσεις, στη δημιουργία φίλων και στην κοινωνική συνδιαλλαγή. Επίσης, παρουσιάζουν αυξημένη ευαισθησία στην πολυκοσμία και σε άγνωστα γι’ αυτά περιβάλλοντα, δεν συμμετέχουν σε δραστηριότητες που απαιτείται η λεκτική επικοινωνία, στέκονται ακίνητα « παγωμένα» όταν νιώθουν ανησυχία και βιώνουν έντονο άγχος όταν πρέπει να μιλήσουν.
Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην Επιλεκτική Αλαλία και στην Ντροπή;
Η Επιλεκτική Αλαλία είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την φυσική συστολή. Ένα ντροπαλό παιδί δεν βιώνει κοινωνικό άγχος, μετά από λίγο χρόνο αρχίζει να αισθάνεται άνετα σε κοινωνικές καταστάσεις και όσο μεγαλώνει βρίσκει τρόπους να αντιμετωπίζει την συστολή του. Σε αντίθεση με την Επιλεκτική Αλαλία όπου το άγχος είναι έντονο, συχνό και χρόνιο και τα συμπτώματα δεν υποχωρούν τόσο εύκολα, έτσι, προτιμούν να μην μιλήσουν αν και μπορούν ώστε να αποφύγουν το έντονο άγχος.
Επιλεκτική Αλαλία και σχολείο….
Αν και τα παιδιά αυτά είναι ιδιαίτερα ομιλητικά στο σπίτι προς τους γονείς και τα αδέρφια τους, στο σχολικό περιβάλλον δεν ισχύει το ίδιο. Στην σχολική αίθουσα αντιμετωπίζουν δυσκολίες, παρουσιάζουν ανεπάρκεια στις γλωσσικές και κοινωνικές δεξιότητες λόγω του κοινωνικού άγχους που τα διακατέχει. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να παραμένουν αδρανεί και να μην συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι, συνήθως δεν μπορούν να αναδειχτούν οι μαθησιακές τους ικανότητες και να αξιολογηθούν αντιπροσωπευτικά.
Τα παιδιά αυτά δεν διαφέρουν σε τίποτα από τους συνομήλικους τους, απλά χρειάζονται χρόνο, αίσθημα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και κατανόηση. Δεν χρειάζεται να τα πιέζουμε, αλλά να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας, έτσι ώστε να μέσα σε ένα άνετο και ασφαλές περιβάλλον που θα τους βοηθήσει να μειώσουν το άγχος τους. Τέλος, η παροχή ενός εξατομικευμένου προγράμματος το οποίο εστιάζει στην μείωση του στρές, στην ενίσχυση της κοινωνικής αυτοπεποιθήσεις και των κοινωνικών – εκφραστικών δεξιοτήτων τα οποία είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη των κοινωνικών – συν αισθηματικών και ακαδημαϊκών λειτουργιών του παιδιού.
Σοφία Π. Κιούπη, Λογοθεραπεύτρια
6979283636