Πέμπτη, Απρίλιος 18, 2024
Follow Us
Μεγαλώνοντας δίγλωσσο παιδί

Μύθοι και πραγματικότητα!!!

Οι άνθρωποι δυστυχώς συχνά θέλουν να επιρρίπτουν τις ευθύνες της καθυστερημένης έναρξης ομιλίας ή των μαθησιακών δυσκολιών στη διγλωσσία. Είναι όμως η διγλωσσία η σωστή αιτιολογία σε ένα παιδί με καθυστέρηση ομιλίας ή μαθησιακών δυσκολιών;

Τρεις μύθοι σχετικά με τους δίγλωσσους.

Μύθος #1- Μη επαρκές λεξιλόγιο: Σας έχουν αναφέρει ότι το παιδί σας δεν έχει επαρκές λεξιλόγιο σύμφωνα με την χρονολογική του ηλικία και μπορεί να παρουσιάζει καθυστέρηση λόγου επειδή είναι δίγλωσσο.

Τα δίγλωσσα παιδιά, κατά μέσο όρο, δεν αναπτύσσουν την γλώσσα αργότερα από ότι τα μονόγλωσσα , έχουν όμως διαφορετική πορεία ανάπτυξης λεξιλογίου.

Τα παιδιά αναπτύσσουν λέξεις μέσα από το πλαίσια στα οποία τις ακούνε.

Π.χ εάν κάθε μέρα το παιδί είναι στο σπίτι με την Αγγλίδα μητέρα του και μιλάμε στα αγγλικά , είναι πιθανό να αναπτύξει κυρίως αγγλικό λεξιλόγιο για έννοιες που σχετίζονται με το φαγητό, το παιχνίδι, το μπάνιο και γενικά για της ρουτίνες στο σπίτι.

Εάν το παιδί πηγαίνει σε ελληνόφωνο σχολείο, μαθαίνει το αντίστοιχο ελληνικό λεξικό για αυτήν την κατάσταση και όχι το αγγλικό.

Μυθος#2- Καθυστέρηση λόγου/ομιλίας: Το παιδί σας έχει διαγνωστεί με καθυστέρηση λόγου και ομιλίας και σας λένε ότι η αιτία είναι η διγλωσσία. Σωστά;

Λάθος!!! Η διγλωσσία δεν προκαλεί καθυστέρηση ομιλίας. Αν ένα παιδί που έχει καθυστέρηση ομιλίας, θα έχει την ίδια καθυστέρηση και στην άλλη γλώσσα. Επίσης, η καθυστέρηση λόγου και ομιλίας είναι ανεξάρτητη, ακόμα και αν το παιδί είναι δίγλωσσο ή μονόγλωσσο. Η καθυστέρηση στο λόγο ενός παιδιού μπορεί να έχει πολλές αιτίες, αλλά η διγλωσσία από μόνη της δεν είναι η αιτία.

Μύθος #3- Μαθησιακές δυσκολίες: Το παιδί σας έχει διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών, και πάλι η αιτία δεν είναι η διγλωσσία. Είναι αλήθεια ότι μερικές φορές τα δίγλωσσα παιδιά δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν σε μια από τις γλώσσες ή δεν μπορούν να εκφράσουν αυτό που θέλουν είτε προφορικά είτε γραπτά. Αλλά δεν αληθεύει ότι περισσότερες από μία γλώσσες προκαλούν συστηματικά, συμπεριφορικά ή νευρολογικά προβλήματα. Επίσης, δεν είναι αλήθεια ότι η αφαίρεση της μια γλώσσας θα δώσει λύση στις μαθησιακές δυσκολίες.

Επιπλέον πληροφορίες που βασίζονται σε έρευνες μπορείς να βρείτε στην Αμερικανική Ένωση ομιλίας, Λόγου και Ακοής

(American speech- Language and Hearing Association- ASHA)

Σοφία Π. Κιούπη , Λογοθεραπεύτρια

6979283636