Μια πολύ συχνή ερώτηση που κάνουν οι γονείς σε έναν θεραπευτή είναι ‘’ Τι να κάνω στο σπίτι για να βοηθήσω το παιδί μου να μιλήσει;’’
Αυτό που χρειάζεται να εξηγήσουμε στους γονείς είναι πως , όπως το περπάτημα έτσι και η ομιλία ΔΕΝ εμφανίζεται από την μια μέρα στην άλλη. Η διαδικασία ξεκινάει από την γέννηση και χρειάζεται να περάσει από όλα τα απαραίτητα στάδια που θα οδηγήσουν στις πρώτες λέξεις. Εννοείται ότι όλα τα παιδιά δεν μιλούν ταυτόχρονα, αλλά τα προαπαιτούμενα βήματα είναι για όλα τα παιδιά το ίδιο.
Τα βήματα για τις πρώτες λέξεις του κάθε παιδιού.
- Κατανόηση της γλώσσας.
Τα μωρά από την γέννηση τους αρχίζουν να κατανοούν την γλώσσα μέσα από την καθημερινότητα τους. Αυτές οι λέξεις είναι απλές, όπως ΄΄ μαμά΄΄, ΄΄μπαμπάς΄΄ , ΄΄γάλα΄΄, ΄΄νερό΄΄ κτλ. Για να καταλάβουν οι γονείς εάν το μωρό τους κατανοεί μια λέξει, του κάνουμε ερωτήσεις << που είναι η μαμά;>> ή << που είναι η μπάλα;>>. Τα μωρά δεν θα ανταποκριθούν λεκτικά, όμως το κοίταγμα , το δείξιμο ή η στροφή του βλέμματος για να ψάξει << την μπάλα ή την μαμά>> δηλώνει κατανόηση.
- Χειρονομίες και κινήσεις.
Σε αυτό το στάδιο το μωρό ξεκινάει να μιμείται τις κινήσεις και τις χειρονομίες που κάνουν οι γονείς του ( π.χ χαιρετισμό, δείξιμο με το δείκτη).
- Μίμηση των ήχων που ακούνε.
Σιγά , σιγά ξεκινάει να μιμείται ήχους που ακούει συχνά, όπως ήχους ζώων, οχημάτων, ψεύτικο βήξιμο ή συλλαβών μα – μα μπα – μπα κτλ.
- Μίμηση λέξεων.
Σε αυτό το βήμα βλέπουμε ότι το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί τις λέξεις αυτόματα με στόχο την επικοινωνία.
- Φράσεις και προτάσεις.
Όταν τα παιδιά αναπτύξουν το λεξιλόγιο τους τότε ξεκινάνε να ενώνουν τις λέξεις και να δημιουργούν φράσεις. ( μαμά νερό), ( θέλω μπανάνα), ( μπάλα εκεί). Όσο περνούν οι μήνες το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται περισσότερο και ξεκινούν να δημιουργούν προτάσεις και να κάνουν διαλόγους με τους γύρω τους.
Πως θα βοηθήσω λοιπόν το παιδί σου;
- Βλεμματική επαφή, είναι απαραίτητο το παιδί να σας κοιτάει και σας δείχνει ενδιαφέρον γι΄αυτό που κάνετε.
- Οι εκφράσεις του προσώπου και οι κινήσεις σας να είναι ήρεμες και ξεκάθαρες γιατί στην συνέχεια το παιδί σας θα σας μιμηθεί.
- Χρωματίστε την φωνή σας , στα παιδιά αρέσουν πολύ να χρωματίζουμε την φωνή μας. Με αυτόν τον τρόπο δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον με αποτέλεσμα να σας προσέχουν περισσότερο.
- Μιμηθείτε τις φωνές που κάνουν.
- Χρησιμοποιήστε χειρονομίες όταν τους μιλάτε, τα βοηθάει να ταυτίζουν την χειρονομία με την λέξη και δίνει νόημα σε αυτά που τους λέτε.
- Βάλτε αντικείμενα της καθημερινότητάς τους σε ένα σημείο που δεν μπορούν να τα φτάσουν μόνα τους, έτσι ώστε να προκαλέσετε την επικοινωνία.
- Ακολουθήστε το ενδιαφέρον του παιδιού σας με παιχνίδια ή αντικείμενα που τους αρέσουν. Χωρίς να νιώθουν πίεση ότι πρέπει να πουν την λέξη που τους λέτε.
- Δώστε έμφαση στις ρουτίνες, όπως στο μπάνιο το φαγητό, στο ντύσιμο, στον ύπνο ή στο παιχνίδι στην φύση.
- Λέμε τις λέξεις καθαρά και σιγά, σιγά, όταν το παιδί σας κοιτάει. Οι λέξεις στην αρχή θα είναι μικρές και στην συνέχεια λίγο μεγαλύτερες.
- Επαναλάβετε 4-5 φορές τις λέξεις π.χ ( θέλω μήλο), (βάζω μέσα) σε κάθε ευκαιρία.
Όταν μιλάμε για την εκμάθηση της γλώσσας, αυτό που μετράει περισσότερο είναι ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδράμε και μιλάμε με το παιδί κατά την διάρκεια των δραστηριοτήτων.
Σοφία Π. Κιούπη Λογοθεραπεύτρια
6979283636