Το παιχνίδι για τα παιδιά αποτελεί την εσωτερική τους φωνή. Μέσα από αυτό προσπαθούν να εκφραστούν και να αποφορτιστούν, είναι ο δικός τους κόσμος τους.
Η Μοντεσσόρι είχε πει << η δουλειά του παιδιού είναι το παιχνίδι>>. Ο κόσμος του παιχνιδιού έχει να μας δείξει και να μας προσφέρει πολλά. Όμως , όπως έχουμε αναφέρει, κατά την διάρκεια του παιχνιδιού το παιδί ενεργοποιεί όλους τους εγκεφαλικούς του Νευρώνες και χτίζει νέους.
ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΟΜΩΣ ΣΤΟΝ ΕΓΚΕΦΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΟΤΑΝ ΠΑΙΖΕΙ;
Πίσω από την φαινομενικά έλλειψη κανόνων – ελεύθερο παιχνίδι, διαπιστώνεται μια εσωτερική λογική και οργάνωση. Τα παιδιά ψάχνουν να βρουν λύσεις, δοκιμάζουν και τολμούν. Ενεργοποιούν τις αισθήσεις και το σώμα τους, την αβίαστη έκφραση του εαυτού τους ( δηλαδή, το αριστερό ημισφαίριο εκφράζει με λόγια τα συναισθήματα και τις σκέψεις του αριστερού ημισφαιρίου).
Σ΄ αυτήν την πορεία της εξερεύνησης του πραγματικού και του φανταστικού κόσμου το παιδί εξερευνά ταυτόχρονα τον εαυτό του ( ποιος είμαι; Τι σκέφτομαι; Τι μπορώ να κάνω; Τι νιώθω;) και τις σχέσεις με τους άλλους ( τι σκέφτονται οι άλλοι; Πώς νιώθουν;). Τα προσανατολίζει να σκεφτούν τον κόσμο με διαλλακτικό τρόπο.
Η διαλλακτική σχέση του παιδιού με τον εαυτό του και το περιβάλλον ,κάνει το παιχνίδι ένα σημαντικό μέσο για την ωρίμανση του. Επιπλέον, κατά την διάρκεια του παιχνιδιού υπάρχει συνύπαρξη δύο κόσμων, του φανταστικού και του πραγματικού. Ιδιαίτερα το συμβολικό παιχνίδι, ωθεί τα παιδία να προσεγγίσουν συμβολικά πραγματικές καταστάσεις και χρησιμεύει στην υπέρβαση τυχόν αντιθέσεων και συγκρούσεων.
Ενισχύεται η μνήμη, την οποία θα χρησιμοποιήσουν για να αυτό-διοργανωθούν και να καταφέρουν να συγκρατήσουν τις ορμές τους ( δηλαδή ο ιππόκαμπος και η αμυγδαλή κάνουν την δουλειά τους).
ΔΕΝ πιέζουμε τα παιδιά να παίξουν. Γιατί;
Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού ελεύθερου ή δομημένου , στο οποίο τα παιδιά συμμετέχουν οικειοθελώς και όχι νιώθοντας πίεση επιτυγχάνεται η σύνδεση όλων των τμημάτων του εγκεφάλου και ακολουθεί η πνευματική και ψυχοσυναισθηματική ισορροπία.
Η οικειοθελής συμμετοχή είναι πολύ σημαντική, γιατί επιτρέπει στο δεξί ημισφαίριο ( έκφραση συναισθημάτων) να ασκήσει τις γνωστικές λειτουργίες του αριστερού ημισφαιρίου, με αποτέλεσμα η αμυγδαλή ( αυτή που σχετίζεται με τα συναισθήματα και ειδικά με τον φόβου) να κάνει σωστή καταγραφή
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Οι γονείς ή οι φροντιστές πρέπει να είναι εμψυχωτικοί ή ακόμα και συμμετοχικοί εάν τα παιδιά το επιθυμούν. Έτσι ώστε να μην μετατρέψουν το παιχνίδι σε ακόμη μια εκπαιδευτική ή καθοδηγούμενη δραστηριότητα.
Σοφία Π. Κιούπη , Λογοθεραπεύτρια
6979283636