Η πλευρίωση, η οποία ονομάζεται ενεργητική, είναι η κυριαρχία της μιας πλευράς, έναντι της άλλης. Χάρη σε αυτήν πραγματοποιούνται οι εκτελέσεις των λεπτών και των αδρών κινήσεων, όπως είναι το γράψιμο, η ζωγραφική, η σίτιση και το πέταγμα της μπάλας.
Ακόμη, είναι η ικανότητα να χρησιμοποιείται η προτιμώμενη πλευρά του σώματος, προκειμένου να επιτευχθούν δραστηριότητες που απαιτούν υψηλού επιπέδου δεξιότητες. Εξαιτίας της ικανότητας αυτής, ο άνθρωπος μπορεί και προσανατολίζεται στο χώρο, έχοντας καλή εικόνα και γνώση για το σώμα του και μπορεί να χωρίσει το χώρο σε μπροστά- πίσω, δεξιά- αριστερά και ψηλά- χαμηλά. Είναι σημαντική και για την ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού, καθώς αποτελεί σημαντικό στάδιο ανάπτυξης της ικανότητας για την εκτέλεση και τη σκέψη.
Η ουσιαστική προτίμηση της επικρατέστερης πλευράς αρχίζει να εμφανίζεται μεταξύ του 3ου και 4ου έτους ζωής. Σχετίζεται με το ποιο από τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου έχει αποκτήσει λειτουργική υπεροχή. Σε περίπτωση που το αριστερό ημισφαίριο υπερισχύει, το άτομο είναι δεξιόχειρας, ενώ, σε αντίθετη περίπτωση που υπερισχύει το δεξί ημισφαίριο, το άτομο είναι αριστερόχειρας.
Για την ενίσχυση της επικρατέστερης πλευράς και, μετέπειτα, για την ανάδειξή της, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η επιστήμη της εργοθεραπείας. Μέσα από την εργοθεραπεία, το παιδί συμμετέχει σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την αισθητηριακή επεξεργασία, τον αμφίπλευρο συντονισμό, το πέρασμα της μέσης γραμμής και σε δραστηριότητες ημισφαιρικής εξειδίκευσης.
Μερικές δραστηριότητες που ενισχύουν την πλευρίωση είναι οι εξής:
- Πέρασμα κουμπιών ή χαντρών σε κορδόνι.
- Σπρώξιμο μπάλας με ένα πόδι.
- Πέταγμα μπάλας με ένα χέρι.
- Ισορροπία στο ένα πόδι και κουτσό.
- Τοποθέτηση μεγεθών, το ένα πάνω στο άλλο.
- Κόψιμο με ψαλίδι με το κυρίαρχο χέρι, ενώ το άλλο το κρατάει.
- Αθλήματα ή παιχνίδια που περιλαμβάνουν κίνηση.
Αξίζει να θυμόμαστε ότι η πλευρίωση είναι μία εγκεφαλική διαδικασία, η οποία θα εμφανιστεί όταν και όποτε αποφασίσει ο εγκέφαλος. Εμείς μπορούμε να ενισχύσουμε την προτίμηση του χεριού, εάν δούμε ότι αναδύεται, ενώ ενισχύουμε τις δεξιότητες αμφίπλευρου συντονισμού εάν δεν είναι αναδυόμενη. Η βασικότερη, όμως, διευκόλυνση που μπορούμε να κάνουμε είναι να βελτιώσουμε την στασική και αμφίπλευρη δεξιότητά της κίνησης.
Αθηνά Τσιάτσου