Κυριακή, Νοέμβριος 24, 2024
Follow Us
Λεπτή Κινητικότητα

Σύμφωνα με έρευνες, τα τελευταία χρόνια, έχει αποδειχθεί πως υπάρχουν κάποιες βασικές δεξιότητες, οι οποίες φαίνεται να επηρεάζουν καθοριστικά τις επιδόσεις που πετυχαίνουν τα παιδιά, κατά τη διάρκεια της σχολικής τους πορείας. Μία από αυτές τις δεξιότητες αποτελεί και η ανάπτυξη της Λεπτής Κινητικότητας.

Ως Λεπτή Κινητικότητα θα μπορούσαμε να ορίσουμε τον συντονισμό των μικρών μυϊκών ομάδων που συναντάμε στα χέρια και τα δάχτυλα, επηρεάζοντας άμεσα διεργασίες που σχετίζονται με τη γραφή, αλλά και τη χρήση αντικειμένων, όπως ψαλιδιού ή πιρουνιού. Αν ένα παιδί, λοιπόν, δεν έχει αναπτύξει σωστά τις λεπτές κινητικές του ικανότητες, μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση δυσκολιών στην γραφή, αλλά και τη διεκπεραίωση βασικών εργασιών.

Σημαντικός παράγοντας στη διαδικασία της λεπτής κίνησης, αποτελεί η αναγνώριση του κυρίαρχου χεριού, μέσω του οποίου το παιδί θα μπορεί να πραγματοποιεί τις βασικές εργασίες, ενώ με το άλλο χέρι θα βοηθάει στην τελειοποίηση της διεργασίας. Η ανάδειξη του κυρίαρχου χεριού εδραιώνεται περίπου στην ηλικία των πέντε με έξι ετών.

Η ανάπτυξη της σωστής λαβής.

Στην λεπτή κινητικότητα ανήκει και η σωστή λαβή. Συναντάμε τρία στάδια κατά την ανάπτυξη των λεπτών κινητικών ικανοτήτων. Το πρώτο στάδιο αποτελεί η παλαμιαία λαβή, την οποία τη συναντάμε σε παιδιά κάτω των δύο ετών που κρατούν τα αντικείμενα με τη γροθιά τους. Στη συνέχεια συναντάμε τη λαβή τεσσάρων δαχτύλων, ενώ το τελευταίο στάδιο αποτελεί η τριποδική λαβή, με την οποία το παιδί χρησιμοποιεί τον αντίχειρα, το δείκτη και το μέσο.

Σε περίπτωση που το παιδί δείχνει να μην καταφέρνει τη σωστή λαβή, οι γονείς μπορούν να το βοηθήσουν ενεργητικά, μέσω της επίδειξης του σωστού τρόπου και της καθοδήγησης. Επισημάνετε στα παιδιά να χρησιμοποιούν μόνο τις άκρες των δύο δαχτύλων, του αντίχειρα και του δείκτη, ανοίγοντας πλατιά τα δύο δάχτυλα, στο κλείσιμο των οποίων μπορεί να τοποθετείται κάποιο αντικείμενο. Άλλος ένας τρόπος αποτελεί η εξάσκηση μέσω της τροφής: σε ένα μπολ τοποθετούνται φρούτα, όπως σταφύλια, και ζητείται από το παιδί να τα παίρνει μέσα από αυτό, χρησιμοποιώντας τα δάχτυλά του.

Η σωστή λαβή, τόσο του μολυβιού, όσο και του ψαλιδιού, αποτελούν βασικές ικανότητες που πρόκειται να χρειαστούν τα παιδιά κατά τη σχολική τους φοίτηση, για αυτό το λόγο θεωρείται αναγκαία η σωστή υιοθέτησή της, ήδη από μικρή ηλικία.

Αναστασιάδου Δημητρά

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ S.I.