Δευτέρα, Ιούνιος 24, 2024
Follow Us
Το burn-out των γονιών

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο γονεϊκός ρόλος και η ανατροφή των παιδιών δεν είναι μια απλή και εύκολη υπόθεση.

Οι απαιτήσεις της γονεϊκότητας είναι πολλές, με αποτέλεσμα οι γονείς να βάζουν τις δικές τους ανάγκες πίσω από τις ανάγκες του παιδιού τους για πολλά χρόνια. Η ανησυχία για την ικανοποίηση των αναγκών των παιδιών, η άγνοια ανατροφής που επιφέρει ο ρόλος ενός νέου γονέα και το άγχος της σωστής φροντίδας, καθιστούν τους γονείς ευάλωτους στο φαινόμενο της εξουθένωσης.

Η γονεϊκή εξουθένωση μπορεί να είναι η σωματική, η ψυχική ή/και η συναισθηματική εξάντληση που νιώθει κάποιος από το άγχος της ανατροφής των παιδιών. Είναι απόρροια του παρατεταμένου άγχους, όπου οι απαιτήσεις που τίθενται σε ένα άτομο υπερτερούν της ικανότητάς του να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των άλλων. Μπορεί να εκδηλωθεί με ευερεθιστότητα των γονέων, συναισθηματική αποστασιοποίηση από το παιδί, ενώ, πολλοί είναι και εκείνοι, που αμφισβητούν την ικανότητά τους να είναι γονείς. Μέσα σε όλα αυτά, συχνά είναι και τα αισθήματα ανεπάρκειας, σύγχυσης και απομόνωσης.

Υπάρχει ένα σύνολο παραγόντων που βρίσκεται πίσω από τη γονεϊκή εξουθένωση. Πιο συγκεκριμένα, η ελάχιστη ή και καθόλου υποστήριξη που έχει έναν γονιός στη διάθεσή του, προκαλεί αυξημένη ανησυχία. Ακόμη, και οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι που έχει ένας γονιός, προσθέτουν επιπλέον βάρος για το αν μπορεί να προσφέρει τα απαραίτητα στο παιδί του. Παράλληλα, και ο ερχομός ενός νέου βρέφους στην οικογένεια, αποτελεί μια αγχωτική κατάσταση για πολλούς γονείς. Ακόμη, δεν μπορούμε να παραλείψουμε και τους γονείς παιδιών με κάποια σοβαρή ασθένεια ή με προβλήματα ψυχικής υγείας, καταστάσεις που τους καθιστούν επιρρεπείς στη σωματική και ψυχική εξουθένωση.

Η γονεϊκή εξουθένωση αποτελεί μια δύσκολη κατάσταση, η οποία μπορεί όμως να αντιμετωπιστεί. Ανά πάσα στιγμή, μπορείτε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Ένα από τα πρώτα πράγματα που είναι καλό να γίνουν είναι μια συζήτηση με τον σύντροφο ή ένα αγαπημένο σας πρόσωπο, καθώς, εκφράζοντας τα συναισθήματα που σας ταλαιπωρούν, θα νιώσετε πιο ανάλαφροι. Παραδεχόμενοι τη δυσκολία σας, διώχνετε το πρώτο βάρος. Από τη στιγμή που πρόκειται για μια σωματική και ψυχική κατάσταση, είναι σημαντικό να δώσετε προσοχή και στις ανάγκες του εαυτού. Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός, για αυτό και θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα. Ακόμη, σημαντική είναι και η σωματική άσκηση, καθώς θα αυξήσει τα επίπεδα ενέργειας και θα ενεργοποιήσει την ψυχική ευεξία και νοητική διαύγεια.

Δώστε ελαφρυντικά στον εαυτό σας, φτιάξτε και εφαρμόστε, όσο είναι εφικτό, ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε μέλους της οικογένειας και προσπαθήστε να απολαμβάνετε την κάθε στιγμή με το παιδί σας.

Κατερίνα Μπόσι